Obszywanie desek rozdzielczych, kierownic i pokrowców dźwigni zmiany biegów

Obszywanie skórą, alcantarą – pełna regeneracja desek rozdzielczych i nie tylko.

Jeśli decydujesz się na renowację niektórych elementów samochodu, które dość szybko ulegają zużyciu jak np. deski rozdzielcze, kierownice lub dźwignie zmiany biegów na pewno zastanawiasz się czy wybrać skórę czy alcantarę. Jaka jest różnica i jak przebiega proces obszycia? Tego dowiesz się z tego artykułu.

Skóra czy alcantara? Co wybrać.

Alcantara jest materiałem powszechnie stosowanym z produkcji różnego rodzaju tapicerek meblowych, samolotowych jak również samochodowych. Materiał zotał wykonany z syntetycznych ultramikrowłókien, które sprawiają, że całość jest niezwykle miękka a przy tym wytrzymała i bardzo łatwa w utrzymaniu czystości.

W roku 1970 japoński uczony Miyoshi Okamoto pracujący w firmie Toray Aindustries opatentował rewolucyjny materiał, znany dziś pod nazwą alcantara. Wprowadzenie w obieg tej tkaniny wywołało swojego rodzaju rewolucję, ponieważ stanowi alternatywę dla szeroko stosowanych skór naturalnych i syntetycznych. Materiał charakteryzuje się miękkością i odpornością na ścieranie a także wysoką żywotnością i łatwością w czyszczeniu.

Do produkcji alcantary wykorzystuje się niezwykle drobne mikrowłókna, które plecione są w specjalistyczny sposób i są połączeniem włókien poliestrowych i poliuretanowych. W wyglądzie łudząco przypomina zamsz. Ciekawostką jest, że pojedyncze mikrowłókno jest nawet do 20 razy cieńsze niż ludzko włos. Poliester gwarantuje wysoką wytrzymałość, natomiast poliuretan miękkość. Minusem alcantary jest charakterystyczne mechacenie przy dłuższym użytkowaniu. Należy również pamiętać o odpowiednio dobranej chemii kosmetycznej.

Materiałem, który można najpowszechniej zauważyć w użyciu przy obszyciach desek rozdzielczych, kierownic czy pokrowców dźwigni zmiany biegów jest skóra. Skóra naturalna stanowi bowiem gwarancję długiego użytkowania, jednak należy pamiętać o odpowiedniej konserwacji i pielęgnacji. Wykorzystywana jest najczęściej w samochodach renomowanych marek, które są synonimem jakości i trwałości.

Skóra od zawsze kojarzyła się z luksusem i wysokim statusem społecznym. Jednak wymagający sposób utrzymania i czyszczenia elementów skórzanych, może okazać się zbyt czasochłonny dla przeciętnego użytkownika samochodu. Skóra jest również znacznie droższa niż alcantara, co generuje dodatkowe koszty związane z wykorzystaniem materiału.

W zależności od tego, jak bardzo interesujesz się motoryzacją, indywidualnych wymagań i oczekiwań od samochodu, ostatecznie to Ty decydujesz z jakiego materiału będziemy korzystać w procesie obszywania. Każdy z materiałów posiada wiele zalet ale również i kilka wad.

Jak przebiega proces obszywania. Niezbędniki w pracy.

Niezależnie od materiału, na który się zdecydujesz w ostatecznosci, proces obszywania elementów samochodowych jest dość czasochłonny i wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Dlatego odradzamy samodzielne zabawy. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości usługach zgłoś się do profesjonalnej pracowni tapicerskiej, która zajmuje się tym na co dzień.

W salonie będziesz mógł wybrać materiał: skóra czy alcantara oraz kolor materiału o kontrastowych, charakterystycznych przeszyciach.

Obszywanie desek rozdzielczych, kierownic jak również pokrowców dźwigni zmiany biegów tzw. mieszki wymaga niezwykłej precyzji i ogromnej wiedzy.

Każdy element w pierwszej kolejności jest demontowany przy użyciu specjalistycznych narzędzi i rozbierany na części. Jest to możliwe dopiero po rozgrzaniu spawy, która scala całość. Odpowiednie przymocowanie materiału wymaga użycia specjalistycznego kleju kontaktowego, który wykorzystywany jest w dużych fabrykach samochodowych w celu oklejania elementów wykonanych z plastiku skórą lub alcantarą.

Każdy etap prac związany z bezpośrednim przygotowaniem każdego pojedynczego elementu pod obklejanie zajmują dużo czasu i wymagają bardzo dużej precyzji. Najważniejsze jest, aby każda krawędź łącząca się z pozostałymi, była odpowiednio oszlifowana o grubość materiału, w ten sposób aby po oklejeniu każdy element pasował do siebie idealnie.

Aby zagwarantować jak najdłuższą żywotność i wysoką jakość wykonanych usług wszystkie powierzchnie powinny zostać odpowiednio odtłuszczone, wyczyszczone a następnie zmatowione przed aplikacją specjalistycznego kleju.

Po zakończeniu procesu obszywania elementy plastikowe są spawane w początkową całość a następnie montowane z powrotem do wnętrza samochodu.

Aby cały proces mógł przebiegać sprawnie w pracowni tapicerskiej niezbędne jest odpowiednie wyposażenie. Niezbędna jest maszyna przeznaczona do tzw. szycia ciężkiego, która poradzi sobie z wymaganiami jakie stawia skóra naturalna czy alcantara a także odpowiednie nici tapicerskie, która charakteryzują się dużą trwałością. Nie może zabraknąć zapasu wykorzystywanych materiałów. Wykwalifikowani pracownicy stanowią trzon profesjonalnej pracowni tapicerskiej.

Koszt całego procesu uzależniony jest przede wszystkim od wybranego materiału, ilości jego zużycia na poszczególne elementy a także stopień trudności wykonania i krzywizny, ilość wybranych przeszyć.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *